onsdag den 5. marts 2014

”Tag hellere folkeskolen alvorligt”

Skrevet af Kasper Heumann Kristensen

1.      Kronikkens hovedpåstand og de belæg, som den anvender. Rygdækning og gendrivelse..
Påstand - Tag folkeskolen alvorligt – samt sætte højere krav til folkeskoleeleverne
Belæg – Ellers kommer der en ’barsk’ opdeling mellem folkeskoleelever og privatskoleelever.
Hjemmel – Hvis der ikke sættes højere krav til folkeskoleeleverne vil der ske en stor opdeling, hvilket er negativt.
¨
Han bruger ikke rygdækning (refererer til ”eksperter”, statistikker eller andet)
Bruger ikke gendrivelse.

2.      Find 2-3 eksempler på retoriske og sproglige virkemidler.
Han bruger eksempler – ” Den nye iPhone kommer ikke til at blive produceret på en fabrik i Islev, og Toyota kommer ikke til at producere sine biler i Tappernøje. Vi skal konkurrere på noget helt andet – nemlig vores knowhow. Det ved de fleste, men det kræver mere af os i dag end før.

Han stiller spørgsmål der giver stof til eftertanke:
”Og vi er bange for at stille krav til netop de børn, der har det svært. Jeg anerkender fuldt ud, at vi gør det i vores hjertes godhed, men spørgsmålet er, om vi ikke bare i vores hjertes godhed narrer os selv og vores børn?”
Bruger antitese: ” Hvis ikke kommer der en meget mere barsk opdeling mellem de stærke i privatskolerne og ’taberne’ i folkeskolen.” Han bruger modsætningerne stærke >< Taberne

3.      Find den appelform, som kronikken primært anvender.
Logos – Sund fornuft og logik.

Selvom han ikke bruger statistik, appellerer han til den sunde fornuft. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar