”Tag hellere folkeskolen
alvorligt”
Skrevet af Kasper Heumann Kristensen
1. Kronikkens
hovedpåstand og de belæg, som den anvender. Rygdækning og gendrivelse..
Påstand - Tag folkeskolen alvorligt – samt sætte
højere krav til folkeskoleeleverne
Belæg – Ellers kommer der en ’barsk’ opdeling mellem
folkeskoleelever og privatskoleelever.
Hjemmel – Hvis der ikke
sættes højere krav til folkeskoleeleverne vil der ske en stor opdeling, hvilket
er negativt.
¨
Han bruger ikke rygdækning (refererer til ”eksperter”,
statistikker eller andet)
Bruger ikke gendrivelse.
2. Find
2-3 eksempler på retoriske og sproglige virkemidler.
Han bruger eksempler –
” Den nye iPhone kommer ikke til at blive
produceret på en fabrik i Islev, og Toyota kommer ikke til at producere sine
biler i Tappernøje. Vi skal konkurrere på noget helt andet – nemlig vores
knowhow. Det ved de fleste, men det kræver mere af os i dag end før.”
Han stiller spørgsmål
der giver stof til eftertanke:
”Og vi er bange for at stille krav til netop de børn, der
har det svært. Jeg anerkender fuldt ud, at vi gør det i vores hjertes godhed,
men spørgsmålet er, om vi ikke bare i vores hjertes godhed narrer os selv og
vores børn?”
Bruger antitese: ” Hvis ikke kommer der en meget mere barsk
opdeling mellem de stærke i privatskolerne og ’taberne’ i folkeskolen.” Han bruger modsætningerne stærke ><
Taberne
3. Find den appelform, som kronikken primært
anvender.
Logos – Sund fornuft
og logik.
Selvom han ikke bruger
statistik, appellerer han til den sunde fornuft.

Ingen kommentarer:
Send en kommentar