onsdag den 25. marts 2015

Filmanalyse af Ambassadøren



Komposition
Indledning: Tale i Liberien ”Jeg er jeres ambassadør” - Det er en teaser. Tale i CAR – slutfest – flashforward
Derefter får man et voice-over hvor han snakker om filmens formål.
Herefter får vi indblik i processen med at blive ambassadør.
Så kommer han til CAR og begynder at snakke med andre ambassadører og højtstående folk.
Han laver et samarbejde med diamant forhandlere.
Afslutning: Tale i CAR - slutfest
Filmen er lidt kronologisk, da den følger hans vej, men der er mange flashbacks og enkelte flashforwards. Interviewsene bliver klippet ind hvor det passer ind i handlingen, og hvor det skaber meninig, og ikke nødvendigvis i på det tidspunkt, hvor det skete. Filmen springer meget i tiden og handlingshistorierne. Den springer tit mellem pasproblemer og diamant-business.

Fortællertype og synsvinkel

Fortælleren er journalisten Mads Brügger, som i dokumentaren skal forestille at være den fiktive rigmand, Mads Cortsen. Selvom han i dokumentaren påtager sig en rolle, er man som seer klar over, hvilket budskab der gemmer sig bag det sarkastiske skuespil.

Da man udelukkende følger Mads Cortsens rejse, og de følelser han gennemgår, er det klart, at vi ser det fra hans synvinkel: ”Efterhånden som jeg blev mere synlig på præsident Bozizés radar voksede min uro over ikke at have papirerende i orden time for time” – 1:04:55
Rollen han spiller sympatiserer med de korrupte diplomater, men fordi hele forløbet er så overdrevet og ude af proportion, kan man let gennemskue, at dokumentaren i virkeligheden er en kritik af al korruptionen, der forgår. 

Få gange i dokumenterne viser journalisten Mads Brügger sig. Dette er blandt i starten og senere hen i voice-overen, men rollen tager hurtigt over, og journalistrollen bliver  mere med implicit.


Da dokumentaren er meget subjektiv, er det vigtigt at huske på, at dette kun er én udlægning af virkeligheden. Selvom han i sin rolle prøver at repræsentere ”den regulære korrupte diplomat”, så er det klart at hans negative holdning til korruption, påvirker hans måde at dreje historien på.

Faktakoder: 
Implicit fortæller, det er ambassadøren som taler, også ved voice over.
Ingen synlige kameramænd/mikrofoner.
Billedkilder: screendump/screenshot:















00:07:43

Der er taget billeder ud fra en anden sammenhæng, fx fra et dokument, som vises i filmen.
Der er svingende billedkvalitet, lys, lyd, hvilket ses på nedenstående billeder: 












00:01:16

Håndholdt kamera (skjult kamera), ses ved dårlige billedkvalitet, lyd, naturlige bevægelser, 












00:00:47

Næsten steady kamera, bedre billedkvalitet, bedre lyd. 

Skiftende billedkvalitet: 
0:03:11-00:03:13

Det skifter fra utydeligt til tydeligt.
Lyset går fra mørkt til klart. 
00:03:00














Intime billede. Vi kommer tæt på. Lægger mærke til såret, som man ellers ikke ser.
Symbolik: han er bar, skaldet, skal til at ud i verden (alene, sårbar).












Overdrivelse
13 min: Påstår at Vesten og Kina er i en kold krig. Kineserne er uden nogen moral og de er grådige og vil have alle Afrikas råstoffer.
35 min: Pygmæerne har fået ånden til at suse rundt i landsbyen som en hvirvelvind ved at danse. De har lave en skypumpe. De har taget tøjet af og spinnet det rundt.
3 min: Her ender mit liv som dansk journalist. Der er ingen vej tilbage.
Generelt så opføre journalisten sig fuldstændig som borgerne i den central afrikanske republik  forventer en vestlig handelsmand/stor embedsmand ville gøre. Han fører sig frem som folk herfra ville formode man ville. Opfylder deres fordomme.
At få alle kontakterne og aftalerne i hus har højst sandsynligvis ikke været lige så nemt som det ser ud til i filmen. Det må have krævet en del mere slid end det lige fremgår i filmen og en del mere tid. Der må have været utallige timers film der er blevet klippet væk. Så at det er så ”let” at komme ind i miljøet er en overdrivelse.

Underdrivelse
2 min: Colin Evans, siger til journalisten at han tror at han har interesse i at få uhindret adgang til diverse diamant områder i Den central afrikanske republik - Journalisten ville mere end blot dette og det ved Colin Evans også godt

Budskab/tema

Mads Brügger vil vise hvor korrupt diplomatverdenen er. Der er en skjult dagsorden, bag alt det formelle. 
Han siger selv:"Forude venter et liv hvor jeg kan handle frit, hinsides alle kendte moralske grænser og stadig være en respekteret samfundsborger."

Først i filmen bliver han, ved et møde med Colin Evans bedt om at lade sin mobil ligge. (For evt. at sikre, at der ikke optages, eller foretages opkald, som kan afsløre indhold i samtalen) Han bliver faktisk bedt om at lade alt ligge. 





Evans siger selv, at han bad Mads om at lade sin mobil ligge idet han ikke ønsker at samtalen skal optages. Derefter siger han: "Den her samtale har aldrig fundet sted."

Colin Evans formår at Brüggers interesse stikker dybere, end blot at blive diplomat i Den Centralafrikanske Republik. Han tror at han ønsker at få uhindret adgang - helst med diplomatpapirer, ind og ud af et diamantproducerende område. 








Med diplomatpapirer i hænderne, får man altså adgang til at kunne rejse ubegrænset. Desuden er det nemmere at "udnytte" borgerne i et tredjeverdensland.


Synsvinkel(perspektiv)


Frøperspektiv (skjult kamera) 

Fugleperspektiv (når de er i flyveren) 

Stort set bliver der brugt normalperspektiv.

Kamerabevægelse


-          Skjult kamera: Stillestående, og bevægende.

 
 
 
o   Stillestående: Han bruger det i hans lejlighed for at filme bl.a. franskmanden. Kameraet står normalt bag objekter. I denne situation, befinder sig kameraet bag planten. Kvaliteten er normalt bedre i stillestående end når kameraet bliver bevæget. Kameraet er blevet opstillet, så den filmer direkte ned på ham. I rummet der, er der to kameraer. Det første kamera filmer den ’mistænkte’ og det andet kamera filmer skuespiller/hovedpersonerne.





o   Bevægende: De er ofte i dårlig kvalitet. Det er svært at filme den mistænkte, i fuldperspektiv.  (Han er ikke altid i billedet, eftersom det er svært at fange ham hver gang.)

o   Kameraet befinder sig ofte i en taske, hovedpersonen bærer – hvor den mistænkte bliver filmet nedefra (frøperspektiv).



-          Krantur (fugle perspektiv) Hvor filmkameraet bevæger højt op over jorden.

o   Vi ser ting i fugleperspektiv bl.a. på vej hen til diamantminen, bliver der filmet ud ad vinduet hvor vi ser marker, vand osv. 

o   Tilskuerende oplever det som om, kameraet flyver.

o   Desuden i begyndelsen af filmen, ser vi hovedpersonen og en hollandsk person snakke, hvor kameraet er opstillet i fugleperspektiv.



-          Håndholdt kamera:

o    Giver et bevægelse i billedet. Man føler sig tilstede. Og alle tilstedeværende ved netop godt at de bliver filmet. Og er som regel altid i godt kvalitet.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar